Din dorinţa de a proteja clădirile cu valoare de patrimoniu din Sibiu şi pentru o mai bună informare privind abordarea corectă a măsurilor de intervenţie asupra clădirilor (cromatică, detalii, componente artistice, tâmplării etc.), Direcţia Judeţeană pentru Cultură Sibiu a organizat în data de 12 iunie 2019 o întâlnire între arhitecţi şi specialişti în domeniu şi proprietarii imobilelor din centrul istoric Sibiu, având ca invitaţi pe:
VIRGIL POP – arhitect, profesor universitar, director la catedra Arhitectură, Facultatea de arhitectură şi urbanism Cluj, consilier de specialitate la Direcţia Judeţeană pentru Cultură Cluj-Napoca
IOAN BUCUR– arhitect, colaborator al Direcţiei Judeţene pentru Cultură Sibiu
EUGEN VAIDA – arhitect, preşedinte Asociaţia Monumentum, coordonator al Grupului de lucru „Patrimoniu” al O.A.R.
EMŐDI TAMÁS – arhitect, arheolog specialist, istoric de artă, administrator la Atelierul de proiectare-cercetare S.C. Restitutor S.R.L. şi membru al Grupului de lucru „Patrimoniu” al O.A.R.
La început domnul prof. arh. Virgil Pop ne-a atras atenţia asupra unui criteriu de valoare în percepţia patrimoniului şi anume patina, care astăzi este percepută ca un efect negativ dar care conferă profunzime temporară clădirilor.
Apoi ne-a plimbat prin Roma şi ne-a prezentat cromatica unor obiective celebre, dintre care amintim: Palazzo del Quirinale, Via di San Sebastianello, Villa Giulia, bisericile: Santa Caterina della Rota, Bambini Gesu, Gioacchino e Anna ai Monti, palatele: Taverna, Borghese, Scapucci, Zucani, Banca di santo spirito.
Imaginea acestora cu care locuitorii Romei s-au obişnuit fiind cea din sec. 19 unde predominau culorile roşii-maronii, fiind cele mai ieftine în acea perioadă, a fost înlocuită de culori deschise. Cromatica actuală a acestor capodopere arhitecturale a fost aleasă în baza unor studii ştiinţifice aprofundate, cercetări de parament.
Ne-a amintit de carta de la Veneţia despre care prof. arh. Sanda Voiculescu spunea că ea însăşi este un monument istoric. astăzi nu se mai fac restaurări pentru a pune clădirea în funcţie, ci restaurări pentru a valorifica un monument şi apare contradicţia cu proprietarul care reacţionează în funcţie de nivelul lui cultural
A prezentat câteva exemple negative din Cluj şi proceduri corecte bazate pe probe de culori.